El nostre projecte


CirC de PuCeS

Som una associació d'acompanyament a la criança sense ànim de lucre situada al barri de Sant Martí de Barcelona, formada per un grup de famílies i educadors.

El nostre projecte, que s'emmarca dins l'educació lliure, va ser iniciat l'any 2010 per famílies que buscaven una alternativa a l'atenció de la petita infància.

Actualment oferim un espai diari per a infants a partir de 2 anys (tot i que es valorarà l'admissió d'edats més petites) amb cobertura horària de 9 a 14.30h.

Les famílies ja no tenen la responsabilitat de fer permanències però segueixen tenint les portes obertes a l'espai per les estones que desitgin compartir amb les puces, respectant els rituals i la dinàmica de menjar, i consensuant amb l'equip pedagògic.

Local propi amb dos ambients en plantes separades i un gran pati exterior amb hort i arbres fruiters.

Compromís i participació activa de les famílies en la gestió del projecte. Funcionament assembleari per decidir tots els aspectes necessaris per a la bona marxa del grup (econòmics, de manteniment, etc), i organització per comissions.

A partir d'un menú elaborat i consensuat pels adults, cada dia una família porta rotativament el menjar per a tot el grup.

Promovem sortides als parcs per poder gaudir dels exteriors i el contacte amb la gent del barri, per això anem com a mínim un cop a la setmana a algun parc proper. També fem excursions quinzenals a diferents espais de la ciutat per estar en contacte amb la natura i promoure la utilizació dels espais públics (Parc de la Ciutadella, Jardins de Joan Brossa, platja, Parc de Diagonal Mar, Parc de les Aigües, Parc del Clot, lectures de contes a biblioteques públiques, etc).



El Projecte

Partim del respecte i del tracte digne a l’infant, per protegir tant la seva integritat física com l’emocional. L’infant és estimat des de la seva singularitat pel sol fet d’existir. Es respecten i s’acullen els seus sentiments i les seves opinions.

Els infants necessiten la presència d’un adult allà on els dirigeixi la seva lliure exploració; per això els adults els acompanyem, sent-hi presents. Els adults ajudem a integrar les emocions que experimenten els infants en les relacions i els conflictes, acompanyant-los en el seu procés de desenvolupament, sense dirigir-los.

Pensem que cada infant es fa a si mateix a través de la relació i la seva activitat espontània, guiada des de l’interior, i tenint com a objectiu l’acompliment del seu pla de desenvolupament intern. Aquesta activitat espontània es produeix en el joc i en l’experimentació sensorial-afectiva.

“Quan l'infant actua per iniciativa pròpia i guiat pels seus interessos aprèn i adquireix capacitats i coneixements molt més sòlids que si s'intenta inculcar-li des de l'exterior aquests mateixos aprenentatges”. Emmi Pickler.

Es proposen puntualment activitats preparades per l’educador i l’infant decideix si hi vol participar o no.

Entenem l'aprenentatge des de la comprensió. Tan sols es comprèn allò que es viu, i per això possibilitem vivències a través de l'experimentació i el joc.



Objectius generals

  • Oferir un espai amb ambients preparats i cuidats, amb materials i propostes pensades per satisfer les necessitats dels infants, entre els quals el nen/a pot decidir on anar de manera autònoma.

  • Acompanyar als infants de forma que es puguin desenvolupar plenament, satisfent les seves necessitats internes i respectant el seu moment maduratiu.

  • Respectar els processos i ritmes d'aprenentatge individuals de cada infant.

  • Fomentar l'autonomia, l'autoregulació i la confiança en un mateix.

  • Fomentar el privilegi de ser un mateix com a ésser únic.

  • Afavorir la creació lliure, l’expressió, el joc lliure espontani i l’experimentació a través de la vivència.

  • Disposar d’un entorn preparat i adequat per tal d’afavorir el benestar de tots i totes.

  • Promoure la comunicació i la formació de mares, pares i educadors/es.



Ambients

Els infants dins l'espai del Circ disposen de la lliure circulació pels ambients. És en el ritual del Bon Dia on els adults direm si hi ha algun ambient destacats pel dia i seran els infants qui decideixin per on transitar.

El projecte disposa d'una planta d'ambients tranquils on hi ha racons temàtics:

  • El RACÓ DE JOC SIMBÒLIC, on les puces jugant imiten la vida adulta adoptant rols i actituds. Això implica un treball de diversos llenguatges i una mirada del món que ens envolta des de la perspectiva del nen o la nena.

  • El RACÓ DE LECTURA, destinat al treball mitjançant imatges i contes.

  • El RACÓ DE PLÀSTICA, que és un espai per manipular i experimentar mitjançant els sentits (tacte, gust, olfacte, oïda i vista).

  • El RACÓ DE CONSTRUCCIONS i material estructurat.

I hi ha una altra planta amb ambients d'acció:

  • La SALA DE PSICOMOTRICITAT, on els infants exploren des del joc lliure i espontani amb el seu cos, a través d'un material adequat i una proposta preparada que canvia cada setmana.

  • El PATI, que disposa de material adequat per experimentar a l'espai exterior. Hi ha el sorral, l'hort, arbres fruiters, una casa de fusta, un circuit d'aigua, una bateria, motos, cotxes i carros per córrer, transportar o desplaçar-se, taules d'aigua, etc.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.